تابلو راز آلود شام آخر حضرت عیسی اثر داوینچی

تابلوی شام آخر حضرت مسیح داوینچی

تابلو شام آخر The Last Supper حضرت عیسی اثر لئوناردو داوینچی یکی از برجسته ترین و همچنین از پر راز ترین تابلو ها و نقاشی های موجود در طول تاریخ می باشد. 

داوینچی الگو و داستان این نقاشی را بر پایه کتاب انجیل یوحنا باب 13 آیه 21 ترسیم کرده است و محل قرار گیری و رسم این نقاشی بر روی دیوار سالن غذا خوری کلیسای سانتا ماریه دله گراتسیه در شهر میلان و دارای 460 سانتی متر عرض و 880 سانتی متر طول می باشد. نکته جالب در مورد محل رسم این تابلو می باشد که رو به روی نقاشی دیگری که در آن مسیح به صلیب کشیده شده است رسم گردیده و داوینچی خواسته یک روز قبل و یک روز بعد از مسیح را به مخاطبان نشان دهد.

اهمیت تابلو نقاشی شام آخر داوینچی

یکی از دلایل اهمیت نقاشی شام آخر داوینچی این است که همه حواریون به صورت انسان ترسیم گشته اند و احساساتشان قابل شناسایی است. از داستان شام آخری که در انجیل آمده است نقاشی های دیگری نیز ترسیم و کشیده شده اند اما لئوناردو داوینچی اولین هنرمندی است که آنها را به شکل انسان‌هایی که رفتارهای انسانی و به بیان واضح تر احساس در آن ها دیده می شود ترسیم کرده است.  

در خلق این اثر از تکنیک پرسپکتیو برای جلب توجه به صورت مسیح استفاده شده است.

دومین دلیل که مهمتر است، پرسپکتیو تکنیکی فوق‌العاده این نقاشی است. تک تک المان‌های این نقاشی توجه بیننده را به سمت مرکز ترکیب بندی که سر مسیح است، هدایت می‌کنند. بی‌شک این بهترین مثال از پرسپکتیو نقطه‌ای‌ست که تا کنون خلق شده است. 

داوینچی در تمام اثار خود و مخصوصا تابلو شام آخر از نماد ها و رمز آلودگی های بسیار زیاد و پر معنا استفاده می کرد و یکی از پر رمز ترین تابلو های او تابلو شام آخر حضرت مسیح  می باشد که به گفته کارشناسان او در این تابلو اسرار و راز بزرگ عیسی مسیح را برملا می کند. داوینچی قبل از کشیدن تابلوی اصلی نسخ دیگری ازین تابلوی بی نظیر کشیده بود که در مقایسه با تابلوی اصالی از اختلافاتی برخوردار است.
حال می خواهیم به معرفی شخصیت ها و توضیح و تحلیل این تابلو بپردازیم: 

شخصیت های تابلو شام آخر

ناتانائیل : یکی از حواریون عیسی که به دلیل حمایت از دین و خدای عیسی زنده زنده پوست کنده شد.

یعقوب پسر جلفا : یکی دیگر از حواریون عیسی که با نام یعقوب کوچک نیز شناخته می شود. برخی  او را برادر عیسی و پسر مریم و یوسف نجار می داند.

اندریاس قدیس : دیگر حواری و یار نزدیک عیسی که پس از عیسی به صلیب X کشیده شد. این ایکس بر روی پرچم اسکاتلند و بریتانیا دیده می شودکه به دلیل تقدس گرایی به اندریاس می باشد.

یهودا : حواری و خائن و دلیل اصلی صلیب کشیده شدن عیسی می باشد که مکان عیسی را به رومیان نشان داد. از او به عنوان نماد پستی و خیانت بسیار یاد می شود. وی به 30 سکه نقره مکان عیسی را نشان داد اما پس از آن بسیار پشیمان شد و عذر خواهی بسیار کرد و خود را بعد از مصلوب شدن عیسی حلق آویز کرد.

پطرس : بزرگترین و نزدیک ترین یار عیسی که بعد از عیسی اولین پاپ و برگزیده می باشد. او را موسس کلیسای رم و انتکیه می دانند. آرامگاه وی در زیر کلیسای واتیکان می باشد. نکته مهم در رابطه با پطرس در این تصویر این است که به گفته کتاب کد داوینچی این فرد یک زن می باشد که به گفته برخی منابع معشوقه مسیح بوده است.

یوحنا : محبوب ترین حواری نزد عیسی که انجیل او یکی از معتبرترین انجیل ها در دین مسحیت می باشد. مسیح بر روی صلیب این سخن را گفت که ” مادر زین پس یوحنا پسر تو و ای یوحنا زین پس مادرم مریم مادر توست “

عیسی مسیح : در مرکز تصویر تابلوی شام آخر حضرت مسیح داوینچی چهره نورانی عیسی را مشاهده می کنید.

توما : حواری و یار عیسی که پس از زنده شدن عیسی به زنده شدنش شک کرد و برای باور این موضوع انگشت خود
را به درون زخم های عیسی فرو برد.

یعقوب پسر زبدی : یار نزدیک و حواری عیسی که برادر یوحنا می باشد و برای عدم شباهت با یعقوب جلفا به او یعقوب اکبر نیز گفته می شود.

فلیپ : فلیپ قدیس که کلیسای ارتدکس فقط انجیل او را قبول دارد و بسیار مورد احترام تمام مسیحیان می باشد.

متی : از اهالی اورشلیم بود و جز اولین ایمان آورندگان به مسیح به شمار می رود.

تادئوس : دیگر حواری عیسی که بعد از عیسی به تبلیغ مسیحیت پرداخت و مدفن او کلیسای سن باسیل واتیکان می باشد. 

شمعون : حواری و فدایی عیسی که برای نجات عیسی جنگید و جان خود را زودتر از عیسی فدای او کرد.

تحلیل و بررسی تابلو

اولین نکته در مورد زمان این تابلو می باشد. این تابلو با نام شام آخر شناخته می شود اما وقتی به پنجره پشت تصویر می نگریم می بینیم که حالت روز به زمان دیگری به جز شب و حتی غروب اشاره دارد.

یکی از نکات مهم در این تابلو این است که عیسی از خیانت یکی از یاران خود کاملا آگاهی داشته و این را در روزهای پایانی عمر خود بین یاران خود مطرح کرده است که یکی از شما به من خیانت خواهد کرد. و علت اصلی این نگرانی و تعجب در تصویر نیز به همین دلیل می باشد.

یهودا حواری نزدیک به عیسی آن خائن بود.

همانطور که در تابلو مشخص است در زیر دست یهودا نمکدان ریخته شده ای می باشد که به گفته تحلیل گران اشاره به خیانت و یا به اصطلاح نمک خوردن و نمکدان شکستن می باشد. نگاه یهودا به گونه ای می باشد که گویی به عیسی توجه می کند ولی با تحلیل کارشناسان مشخص گردیده که یهودا به قسمت میانی خالی تصویر که بین عیسی و فردی که در سمت چپ او قرار گرفته می نگرد.

اگر به این فضای خالی دقت کنیم حرف انگلیسی V را مشاهده می کنیم که نماد جنس مونث و زنان می باشد. اگر به خطوط ایجاد شده در بالای سر عیسی و فرد سمت چپ او دقت کنیم حرف انگلیسی M  را می بینیم که به معنی ازدواج می باشد و یهودا به این دو حرف نگاه می کند. ظاهر یهودا با موی و ریش مشکی در کنار پطرس و یوحنا به گونه ای رسم شده تا توجهات منفی حتی با ندانستن داستان تابلو را به او معطوف کند. ریش و چهره سیاه تر و متفاوت تر از نظر رنگ بندی در ترسیم یهودا کاملا مشخص می باشد. 

در طرف دیگر تابلو شام آخر داوینچی ، شمعون تادئوس و متی در کنار هم در حال بحث و تعجب و نگرانی راجع به موضوعی را بیان می کند که دست متی به گونه ای است که گویی به سوی عیسی اشاره می کند. ولی در واقع این اشاره به فردی که در کنار عیسی نشسته می باشد.

تابلو شام آخر حضرت مسیح

وقتی به چهره مسیح در این تابلوی شام آخر حضرت مسیح داوینچی می نگریم متوجه نگاه عیسی به پایین و مخالف یاران می شویم که به صورت پرسپکتیو می باشد و رفتار و عمل عیسی را منحصر به فرد می کند. چهره عیسی از دانستن موضوع خیانت حواریون ناراحت می باشد و با حالتی مغموم ، رو از همگان گرفته و با دست راست در حال گرفتن لیوان شراب و با دست چپ در حال اشاره به نان می باشد.

یوحنا در پشت یهودا می باشد و دستش بر روی شانه آن فرد می باشد و حالت پرسش و مکالمه با او را دارد. ناتائیل و یعقوب جلفا و اندریاس قدیس هم با نگاهی متعجب و نگران در کنار هم هستند واندریاس قدیس نگاهش رو به آن فرد و دستانش به سمت بالا عدد 10 را نشان می دهد که به معنی خدا می باشد.

در طرف دیگر عیسی ، فلیپ و یعقوب زبدی و توما نیز در حال تعجب نگرانی و گفتگو با عیسی می باشند و انگشت توما به بالا اشاره دارد و عدد 1 را نشان می دهد که  حال سوالی که مطرح می شود این است که هدف داوینچی از این رموز چیست و آن فرد که همه اشاره ها به او می باشد و باعث نگرانی و تعجب همگان شده است چه می باشد؟

تابلو نقاشی شام آخر

فاش شدن راز بزرگ عیسی مسیح به دست داوینچی

با توجه به نگارش تابلو شام آخر داوینچی و با دید اولیه فرد نشسته در کنار عیسی به یک مرد شبیه می باشد ولی او یک مرد نیست ! داوینچی پرده از راز بزرگ مسیح برداشت. بله او یک زن می باشد.

ماریا (مریم مگ دالن – مریم مجدلیه) که در سمت چپ عیسی نشسته برعکس دیگر افراد که با نگرانی و پریشانی و تعجب هراه هستند تنها فردی که آرام نشسته و دستانش به آرامی در هم گره خورده می باشد. به گفته تاریخ نگاران و تحلیل گران او معشوقه و یا همسر عیسی مسیح بوده است که با توجه به نوع نشستن و حالت لباس وی محققان به این نتیجه رسیده اند که ماریا باردار می باشد. 

نقاشی شام آخر

و این یعنی نسل عیسی پس از او ادامه داشته است. اگر به حالت سر ماریا دقت کنیم و آن را با زاویه سر خود عیسی مقایسه کنیم می بینیم که خط تقارن و منطبق بر هم با عیسی می سازد که این نیز یکی دیگر از دلایل این می باشد که محققان این اثر ماریا را معشوقه عیسی می دانند و در تابلو شام آخر داوینچی به صورت بسیار نمادین به آن پرداخته است

شام آخر مسیح

لئوناردو داوینچی نقاش فیلسوف ستاره شناس ریاضی دان دانشمند و مخترع مهندس طبیعت شناس بزرگ و سرشناس ایتالیایی که در سال 1452 در شهر آنچیانو ANCHIANO یا توسکانی به دنیا آمد.در مورد داوینچی شایعات و نظرات زیادی وجود دارد که همه این نظرات و شایعات با توجه به آثار و کارهای علمی او می باشد.

ولی چیزی که در مورد داوینچی کاملا مشخص است این است که این نقاش و دانشمند در تمام آثار خود از رموز ریاضی و سایر علوم در جهت راز آلودگی آثار خود و تابلو شام آخر به کار برده و داوینچی علاقه بسیار زیادی به این رمزآلودگی داشته است. یکی از دلایل این موضوع  هم دوره بودن وی با دوران رنسانس و سخت گیری و شقاوت برخورد کلیسا با افرادی بوده که حتی کوچکترین اعتراض ، انتقاد و تحلیلی نسبت به مسیحیت بیان می کردند. وقتی پرده از برخی رازهایی که در آثار این دانشمند و مهندس بزرگ مانند تابلوی شام آخر حضرت مسیح داوینچی برداشته شد شگفتی همگان را برانگیخت و او را به فراماسونر بودن ، کافر بودن و ازین دست قبیل شایعات متهم کردند.

تابلوی شام آخر حضرت مسیح داوینچی که توسط گروه دکوراسیون لوتوس با کیفیت بسیار بالا و حساسیت و دقت در تشابه و نزدیکی با تابلو اصلی طراحی و تولید گردیده است.

گروه دکوراسیون لوتوس تابلو های معروف نقاشان بزرگ تاریخ مانند داوینچی ، ریچی ، کووالوف و …  با کیفیت و تشابه بسیار نزدیک با نسخ اصلی آن ها تهیه و محصولات بسیار خاص و منحصر به فرد و مناسب با سلیقه شما تولید و عرضه می کند. 

تابلو شام آخر حضرت مسیح شرکت لوتوس

شرکت لوتوس تابلو شام آخر را با فریم و بک چوبی در دو سایز 120X80 CM و 119X54 CM موجود دارد . تابلوهای چوبی لوتوس  در نهایت ظرافت و دقت تولید شده اند واز بهترین نوع رنگ برای چاپ تصاویر تابلو استفاده شده است.چاپ تصاویر در این تابلو به شکل مستقیم روی چوب صورت گرفته است و هیچ گونه فیلم یا لایه کاغذی ما بین تصویر و چوب وجود ندارد گویی که تصویر بر روی تابلو نقاشی شده است.

این نوع چاپ باعث شده تا تصویر در برابر نور مستقیم خورشید و خراشیدگی مقاوم بوده و در طول زمان رنگ پریده و مات نگردد. چاپ این تابلو ها بسیار حرفه ای بوده و تا قسمت های منحنی تابلو نیز چاپ تصویر ادامه دارد.  تمام طرح های تابلوهای لوتوس از هنرمندان و عکاسان بزرگ دنیا خریداری شده و دارای لایسنس معتبر می باشند.  

سخن آخر

شرکت لوتوس در مجله دکوراسیون خود درباره سبک های مختلف دکوراسیون و اصول چیدمان لوازم دکوری منزل مطالب بسیاری نوشته است. اگر به این حوزه علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم به مجله لوتوس سر بزنید و مطالب گوناگون صنعت دکوراسیون را مطالعه نمایید. برند لوتوس تولید کننده صنعتی و تخصصی ساعت دیواری و سایر لوازم دکوراتیو مانند، گرامافون و رادیو، تابلو، ساعت کنارسالنی، میزعسلی، آباژور و … در ایران است. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *