همه چیز در مورد ساعت های رومیزی

ساعت رومیزی لوتوس
ساعت های رومیزی

ساعت های رومیزی، ساعت‌های نسبتا کوچکی هستند. شما می توانید ساعت های رومیزی را بر روی قفسه، طاقچه، بالای شومینه، کنار مبل، روی میز عسلی، کنار تخت خواب، میز تحریر و میز اداره چیدمان کنید. تنوع ساعت‌های رومیزی در بازار به قدری زیاد است که به راحتی می‌توانند پاسخگوی نیاز و علاقه‌ی کاربران باشند، کافی است شما مصرف کننده گرامی در پی مدل مورد علاقه خود باشید. در ادامه این مقاله به تنوع ساعت های رومیزی و تاریخچه آن می پردازیم. 

ساعت زنگ دار فنری

ساعت زنگ دار فنری 

ساعت های رومیزی آنالوگ

 اکثر ساعت های دیواری و رومیزی آنالوگ هستند، به این معنی که دارای عقربه های متحرکی هستند که زمان را به شما نشان می دهند. برخی از ساعت های آنالوگ از اعداد لاتین و برخی دیگر از اعداد رومی استفاده می کنند.

ساعت رومیزی با شماته  

ساعت رومیزی شماته دار، ساعتی است که برای هشدار دادن به فرد یا گروهی از افراد در یک زمان مشخص طراحی شده است. وظیفه اصلی این ساعت ها بیدار کردن افراد از خواب شبانه و یا چرت های کوتاه می باشد. از آن ها گاهی اوقات برای یادآوری های دیگر نیز استفاده می شود. این نوع از ساعت ها بیشتر از صدا و برخی از نور و یا لرزش استفاده می کنند. لازم به ذکر است، بعضی از افراد طرفدار ساعت های رومیزی با شماته تزیینی و بدون زنگ هستند. 

ساعت آنالوگ زنگ دار قدیمی

ساعت آنالوگ زنگ دار قدیمی

ساعت رومیزی دیجیتال

این ساعت بر خلاف ساعت آنالوگ که زمان را با عقربه نمایش می دهد، زمان را به صورت دیجیتالی (یعنی با اعداد یا علائم دیگر) نمایش می دهد. این نوع از ساعت‌ها هم قابلیت کار کردن با باتری را دارا می باشند و هم می‌توان به صورت مستقیم به برق شهر متصل نمود. لازم به ذکر است، ساعت‌های دیجیتالی از نظر قیمت در مقایسه با مدل‌های عقربه‌ای گران‌تر می باشند. 

ساعت زنگ دار دیجیتال بدون رادیو

ساعت زنگ دار دیجیتال بدون رادیو 

این مدل از ساعت‌ها بر روی صفحه LED یا LCD خود در کنار تایمر زمان و امکان تنظیم زمان برای به صدا در آمدن در ساعتی مشخص، از قابلیت‌های مختلفی همچون: پرتو افشانی، انداختن زمان بر روی سقف اتاق، تقویم، چراغ قوه و … نیز بهره می‌برند. قابل ذکر است که برخی از این مدل ساعت‌ها کلا به صورت لمسی طراحی شده اند. 

ساعت دیجیتال مدل لمسی

ساعت دیجیتال مدل لمسی 

رادیو ساعتی  

بسیاری از ساعت های زنگ دار، دارای گیرنده های رادیویی هستند که در یک دستگاه یکپارچه شده است. این امکان را به شما می دهد تا به ایستگاه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید و یا با موسیقی مورد علاقه خود از خواب بیدار شوید.

به طور معمول، رادیوهای ساعتی روی میز کنار تخت قرار می گیرند. برخی از مدل‌ها زنگ هشدار دوگانه را برای بیدار شدن در زمان‌های مختلف ارائه می‌دهند، معمولا یک دکمه بزرگ در بالای ساعت قرار دارد که زنگ را خاموش می‌کند و چند دقیقه بعد آن را تنظیم می‌کند تا به صدا درآید. برخی از رادیوهای ساعتی همچنین دارای یک تایمر “خواب” هستند که رادیو را برای مدت زمان مشخصی (معمولا حدود یک ساعت) روشن می کند. این برای افرادی که دوست دارند هنگام گوش دادن به رادیو به خواب بروند مفید است. و حتی ساعت ممکن است رادیو را در زمان مشخصی برای بیدار کردن کاربر روشن کند و معمولا شامل زنگ هشدار است. 

رادیوی ساعت زنگ دار اواسط دهه 1940 (با ایستگاه های رادیویی AM)
رادیوی ساعت زنگ دار اواسط دهه 1940 (با ایستگاه های رادیویی AM)

رادیوهای ساعتی مدرن با سایر منابع موسیقی مانند iPod و CD صوتی در دسترس هستند. هنگامی که زنگ هشدار فعال می شود، می تواند یک ایستگاه رادیویی تنظیم شده یا موسیقی را از یک منبع موسیقی انتخاب شده پخش کند تا فرد را بیدار کند. برخی از مدل‌های محبوب صداهای طبیعت مانند باران، جنگل، باد، دریا، آبشار و … را به جای زنگ هشدار ارائه می‌دهند.

 

رادیو ساعتی مدرن دارای آی‌پاد
رادیو ساعتی مدرن دارای آی‌پاد

ساعت براکتی (Bracket clock)

ساعت براکتی (Bracket clock)، سبکی از ساعت های رومیزی قابل حمل و عتیقه است که در قرن 17 و 18 ساخته شده است. این اصطلاح با ساعت‌های آونگی کوچک وزنه‌دار که گاهی اوقات «ساعت‌های براکت واقعی» نامیده می‌شدند، سرچشمه می‌گیرد که این ساعت ها معمولا با یک قفسه تزئینی کوچک ساخته می شدند تا فضایی برای وزنه‌های آویزان آن‌ها فراهم شود. 

ساعت‌ براکت واقعی(ساعت‌ آونگی کوچک وزنه‌دار)
ساعت‌ دیواری براکت واقعی(ساعت‌ آونگی کوچک وزنه‌دار)

ساعت رومیزی براکتی در حدود سال 1700 توسط دانیل کوئر ( Daniel Quare)در گالری هنر واکر(the Walker Art Gallery)، لیورپول به نمایش گذاشته شده است.  

ساعت براکتی در حدود سال 1700 توسط دانیل کوئر ( Daniel Quare)در گالری هنر واکر(the Walker Art Gallery)، لیورپول به نمایش گذاشته شده است.

 از ساعت مچی تا اختراع ساعت رومیزی 

اولین ساعت جیبی دیجیتال اختراع مهندس اتریشی Josef Pallweber در سال 1883 بوده است.

مخترع اولین ساعت جیبی دیجیتال

همچنین، اولین حق ثبت اختراع برای ساعت زنگ دار دیجیتال توسط D.E Protzmann و همکارانش در 23 اکتبر 1956 در ایالات متحده به ثبت رسید. پروتزمن و همکارانش همچنین در سال 1970 یک ساعت دیجیتالی دیگر را ثبت کردند که گفته می شد از حداقل قطعات متحرک استفاده کرده است.

پالسار (Pulsar) اولین ساعت مچی دیجیتال در دنیا می باشد که اولین بار در سال 1970 توسط شرکت همیلتن (Hamilton) اعلام شد و در بهار سال 1972 توسط شرکت های Hamilton،Inc ،Data ،Electro  به تولید انبوه رسید. این ساعت دارای قاب طلای 18 عیار و صفحه نمایش LED می باشد.

Pulsar watch

از فردی به نام یی زینگ (YI XING)، یک ستاره‌شناس، ریاضی‌دان، مخترع، مهندس مکانیک، فیلسوف چینی و راهب بودایی خواسته شد تا تقویم ها را در چین بهبود بخشد. او این کار را یک قدم جلوتر برد و بر اساس قرن‌ها نوآوری چینی، یک ساعتی مکانیکی تولید نمود. 

مجسمه یی زینگ( YI XING) )
مجسمه یی زینگ (YI XING) )  

یی زینگ، این ساعت مکانیکی را در سال 725 پس از میلاد ساخت. این ساعت با چکاندن آب کار می کرد که چرخی را به حرکت در می آورد که یک دور کامل در 24 ساعت انجام می داد. یک سیستم آهنی و برنزی از چرخ‌ها و چرخ‌دنده‌ها باعث می‌شود ساعت بچرخد و در هر ساعت یک زنگ بزند. این ساعت کمی پیچیده تر از ساعت معمولی امروزی بود و نه تنها زمان، بلکه فاصله سیارات و ستارگان را نیز اندازه می گرفت. 

مکانیسم ساعت یی زینگ
مکانیسم ساعت یی زینگ  

اولین ساعت‌های زنگ‌ دار مکانیکی

و اما، مورخان معتقدند اولین ساعت‌های زنگ‌ دار مکانیکی توسط شخصی در قرن پانزدهم در آلمان به وجود آمدند، اما مخترعان آنها ناشناخته هستند. با این حال، اکثر مردم صاحب چنین ساعت‌هایی نبودند و مجبور بودند به خورشید، خدمتکاران یا زنگ‌های دعا تکیه کنند. با سخت‌تر شدن ساعات کار، سوت‌ کارخانه‌ها به صدا درآمد تا مردمی که در نزدیکی محل کارشان زندگی می‌کردند به بلند شدن تشویق شوند.

لازم به ذکر است، مخترع ساعت زنگ دار مکانیکی، لوی هاچینز (Levi Hutchins) آمریکایی در سال 1787 یک دستگاه زنگ هشدار شخصی اختراع کرد تا او را در ساعت 4 صبح بیدار کند. اگرچه ساعت های زنگ دار دیگری قبلا وجود داشته است، اما به نظر می رسد که هاچینز در مورد آنها چیزی نشنیده بود. 

لوی هاچینز (Levi Hutchins)

با این حال هاچینز که بیشتر به طلوع صبح علاقه مند بود تا مزایای تجاری، هرگز اختراع خود را ثبت نکرد. نیم قرن بعد، آنتوان ردیر ( Antoine Redier ) فرانسوی اولین کسی بود که یک ساعت زنگ دار قابل تنظیم را در سال 1847 ثبت کرد. ساعت زنگ دار قابل تنظیم به کاربر این امکان را می داد تا زمانی را برای بیدار شدن تنظیم کند. 

آنتوان ردیر

با این حال او به تولید انبوه ساعت خود نپرداخت، بنابراین ست ای توماس (Seth E. Thomas) آمریکایی در سال 1876 وارد عمل شد و نسخه خود را ثبت کرد. شرکت همنام او به تولید انبوه ساعت زنگ دار تبدیل شد. 

ست ای توماس (Seth E. Thomas)

جنگ جهانی دوم و تاثیرات آن در تولیدات ساعت زنگ دار 

مارتین لوینسون(Martin Levinson) مورخ می نویسد: “در دنیای شهری و صنعتی در حال گسترش، مردم موظف بودند زمان را بدانند و به موقع باشند”. در اواخر قرن نوزدهم، بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال ساعت زنگ دار بودند.

از زمان شروع انقلاب صنعتی، مردم به دنبال راه حلی بودند تا مطمئن شوند که به موقع سر کار می رسند. یکی از روش‌های رایج، در بریتانیا و ایرلند، حضور یک فرد بود که با استفاده از هر چیزی از جمله چماق روی درها و پنجره‌ها  می‌کوبید تا افراد را بیدار کنند. همه ی مردم، از افراد مسن گرفته تا پلیس، تعداد زیادی نیرو برای این کار استخدام کردند. با این حال، در دهه 1920، با گسترش ساعت های زنگ دار، این حرفه منحصر به فرد شروع به محو شدن کرد.   

ساعت‌های زنگ دار در واشنگتن دی سی (Washington, D.C ) به همراه شیرخشک و خمیر دندان در دهه 1920

ساعت‌های زنگ دار در واشنگتن دی سی (Washington, D.C ) به همراه شیرخشک و خمیر دندان در دهه 1920

در اواسط دهه 1900، شرکت های ساعت زنگ دار به نوآوری خود ادامه دادند، با ساعت های زنگ دار مسافرتی قابل حمل و ساعت های زنگ دار رادیویی که به مصرف کنندگان اجازه می داد با صدایی جذاب تر از صدای زنگ از خواب بیدار شوند.

سپس جنگ جهانی دوم (بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵) آغاز شد و رشد صنعت ساعت زنگ دار را متوقف کرد، زیرا تقریبا تمام کارخانه ها در ایالات متحده و بریتانیا به طور اجباری به مناطقی برای تولید وسایل مرتبط با جنگ تبدیل شدند. از آنجایی که کارگران جنگ باید به موقع از خواب بیدار می شدند، هر دو دولت اجازه ساخت ساعت‌های زنگ دار را دادند. 

سه ساعت زنگ دار از 1930S-1950S
سه ساعت زنگ دار از 1930S-1950S 

با این حال، در آن زمان فلزات کمیاب بودند، بنابراین بیشتر ساعت‌های جنگی از کارتن تخم‌مرغ تقویت‌شده با کاغذ خمیری و چوب فشرده ساخته می‌شدند.

همچنین، مردمی که نگران دانستن آن زمان بودند. با طولانی شدن جنگ و شکستن ساعت های زنگ دار قدیمی، فشار برای عرضه بیشتر ساعت های زنگ دار افزایش یافت. دولت به برخی از کارخانه‌ها اجازه داد تا فروش محصولات خود را دوباره آغاز کنند. با شروع کار کارخانه ها در اوایل سال 1944، ساعت های زنگ دار به زودی به یکی از اولین محصولاتی تبدیل شدند که طرح های به اصطلاح پس از جنگ را ارائه کردند.

ترند ساعت های رومیزی سال 2022 

1) ساعت های شماته دار فلزی زنگ دار و بدون زنگ

2) ساعت های کلاسیک چوبی به همراه زه فلزی  

3) ساعت های رومیزی دارای چرخ دنده متحرک

4) ساعت های رومیزی دارای پاندول متحرک

ساعت های رومیزی لوتوس

شرکت تولیدی لوتوس ساعت های رومیزی خود را در دو دسته چوبی و فلزی قرار می دهد. این دسته از محصولات لوتوس با رنگ های استاتیک و آبکاری طراحی و تولید شده اند. 

ساعت-های-رومیزی

ساعت های رومیزی چرخ دنده ای لوتوس 

ساعت های رومیزی چرخ دنده ای لوتوس به دلیل سایز کوچک این قابلیت را دارند که در فضاهای مختلف از جمله میز کنسول،میز کنار تخت،میز عسلی و… دکور شوند. این ساعت ها دارای چرخ دنده هستند. حرکت زیبای چرخ دنده ها در ساعت رومیزی چرخ دنده ای حس خوب، پویایی و زنده بودن را به شما منتقل می کند. لوتوس ساعت های رومیزی چرخ دنده ای را در رنگ های آبکاری سیلور و گلد طراحی و تولید کرده است. 

ساعت رومیزی فلزی چرخ دنده ای MONTEBELLO

ساعت رومیزی فلزی چرخ دنده ای مدل MONTEBELLO رنگ SILVER/WH

ساعت MONTEBELLO

رومیزی فلزی چرخ دنده ای مدل MONTEBELLO رنگ GOLD/BL

مدل MONTEBELLO

ساعت رومیزی مدل MONTEBELLO رنگ SILVER/WH

ساعت رومیزی چرخ دنده ای MONTEBELLO

رومیزی فلزی چرخ دنده ای مدل رنگ GOLD/WH

ساعت های رومیزی دارای پاندول متحرک لوتوس

این ساعت ها دارای موتور مجزا پاندول هستند. پاندول فلزی ظریف علاوه بر این که حرکتش حس خوبی دارد، نمای ظاهری ساعت را هم شکیل تر می کند. شرکت لوتوس ساعت های چوبی پاندول دار را با طراحی خاص و متفاوت تولید نموده است. 

ساعت رومیزی NESCAFE
ساعت رومیزی مدل  demi رنگ NESCAFE
 

ساعت DEMI رنگ WALNUT

ساعت چوبی رومیزی مدل DEMI رنگ WALNUT 

ساعت رومیزی

 رومیزی مدل DEMI رنگ GARY

ساعت DEMI

ساعت رومیزی لوتوس مدل DEMI رنگ BROWN

جنس بدنه ساعت از چیست؟

جنس بدنه ساعت، معمولا از انواع مختلفی از مواد مانند چوب، فلز، پلاستیک و … تشکیل شده ‌است که رفتارها و تعاملات محیطی منحصر به فردی دارند.

شرکت لوتوس تا به امروز ساعت های رومیزی فلزی و چوبی زیبایی را ارائه نموده است. لوتوس ساعت های فلزی رومیزی را در تنوع رنگ های آبکاری و استاتیک، ابعاد و طرح های مختلف تولید کرده است تا برای ست کردن با دکور مورد نظرتان بدون شک بتوانید تصمیم بگیرید. کیفیت بالای پرداخت فلز و آبکاری از نقاط قوت ساعت های رومیزی فلزی لوتوس می باشد.  

یکی از نکات حائز اهمیت در خرید ساعت های رومیزی آگاهی از سبک دکوراسیون می باشد، بهتر است در خانه ای با سبک دکوراسیون مدرن از ساعت های فلزی و در منازل با سبک کلاسیک از ساعت های چوبی استفاده شود.

آیا ساعت رومیزی هدیه خوبی است؟

کسانی که می خواهند هدیه ای نسبتا ارزان و در عین حال قابل استفاده  و با ارزش بدهند، می توانند از ساعت رومیزی بهره مند شوند. می توان از آن ها تقریبا در تمام موقعیت ها و فضاهای اداری و منزل استفاده نمود. 

مدل شوگر لند

ساعت رومیزی فلزی SUGARLAND رنگ W/G

مدل SUGARLAND

ساعت رومیزی فلزی SUGARLAND رنگ BL/G

مدل SUGARLAND، یک ساعت رومیزی فلزی کوچک با طراحی ساده اما متفاوت است که تا کنون چنین مدلی ندیده اید. یک پایه به شکل حلقه فلزی، باعث زیباتر شدن و متفاوت شدن این محصول شده است. ترکیب رنگ استاتیک مشکی بدنه با رنگ آبکاری طلایی پایه به زیبایی هر چه تمام تر محصول افزوده است.

لازم به ذکر است، لوتوس این مدل ساعت های رومیزی را در تنوع رنگهای آبکاری (طلایی، آنتیک و سیلور) و استاتیک( مشکی،سفید و طوسی) تولید کرده است، تا برای ست کردن با دکورتان بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید.

 وزن و اندازه ساعت رومیزی

نکته مهم دیگر برای انتخاب ساعت رومیزی دقت به مشخصات فیزیکی یا همان وزن و اندازه محصول می باشد. یادتان باشد قرار است شما از این مدل ساعت‌ها بر روی میز خود استفاده نمایید، به همین دلیل نباید اندازه ساعت به قدری بزرگ باشد که تمام مساحت روی میزتان را اشغال کند. از طرفی به دلیل نیاز به حمل و جا‌به‌جایی پیاپی این مدل از ساعت‌ها، باید به وزن مناسب آن‌ها نیز توجه داشت؛ یعنی نه خیلی سنگین باشند که برایتان دردسر ایجاد کنند و نه خیلی سبک باشند.  

ساعت رومیزی فلزی

ساعت های رومیزی لوتوس به دلیل سایز کوچک این قابلیت را دارند که در فضاهای مختلف  از جمله روی میز کنسول، میز کنار تخت، میز عسلی و…دکور شوند.  

سخن آخر: 

ساعت های رومیزی یکی از وسایل کاربردی و دکوری در هر خانه ای محسوب می شوند. جدیدترین کالکشن ساعت فلزی لوتوس با خوشرنگ ترین رنگ های آبکاری و استاتیک ارائه شده است. طراحی زیبای ساعت های لوتوس باعث شده تا از تمامی مدل های ساعت رومیزی جدا شود و کاملا یونیک و خاص باشد. ساعت های رومیزی را بخاطر سایز و طراحی بی نظیرش میتوانید در مکان های مختلف خانه و محیط کار ست کنید. 

ساعت فلزی رومیزی

ساعت رومیزی فلزی رنگ آنتیک  

مدل بلمونت

رومیزی فلزی مدل بلمونت رنگ سیلور 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

2 دیدگاه برای “همه چیز در مورد ساعت های رومیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *