روانشناسی و علم دکوراسیون

دکوراسیون خانه
هدف از دکوراسیون چیست؟ 

دکوراسیون، علاوه بر زیبا سازی فضای داخلی و خارجی آن را از نظر عملکرد و سازماندهی نیز بهبود می بخشد، اما ممکن است شامل موضوعات گسترده تر مانند مد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و … باشد. 

ساعت دیواری چوبی

ساعت دیواری چوبی لوتوس مدل HERFORD 

همانطور که می دانید طراحی دکوراسیون داخلی فراتر از داشتن یک اتاق زیبا است. عناصر مختلف زیادی وجود دارند که در زیبا سازی یک فضا نقش دارند و همه آنها می توانند تأثیر قابل توجهی بر نحوه ارتباط ما با محیط اطراف داشته باشند. 

دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی به ارتقای روحیه ما و همچنین به بهینه سازی فضای خانه با بهترین استفاده از فضای موجود کمک می کند. همچنین نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارد. اما بهترین طرح‌ها، آن‌هایی هستند که هر دو فاکتور زیبایی‌شناسی و کاربرد را با هم ترکیب می‌کند. 

هدف از دکوراسیون

تاثیر طراحی داخلی بر خلق و خو 

طراحی داخلی یک اتاق می تواند تأثیر قابل توجهی بر خلق و خوی ما داشته باشد. همه ما تجربه بازگشت به خانه بعد از یک روز پر استرس را داشته ایم. شاید شما اضطراب ناشی از کار را تجربه کرده اید. یا شاید با یکی از اعضای خانواده دعوا کرده اید. شاید در یک رویداد مهم شکست خورده باشید. و یا از غم از دست دادن یکی از عزیزان خود رنج می برید. پس از یک شوک یا ناراحتی، غریزه ما به ما می گوید که به خانه برویم و به فضاهای خصوصی خود عقب نشینی کنیم.   

ساعت دیواری چوبی

ساعت دیواری چوبی لوتوس مدل MOERS

بنابراین بسیار مهم است که فضاهای شخصی شما آرامش، حمایت ، امنیت و انرژی مثبت را فراهم کند.

بیان تجارب انسان به نقل از کتاب Environmental Interiors

در کتاب Environmental Interiors، نویسندگان مری جو ویل (Mary Jo Weale)، جیمز دبلیو کروک (James W. Croake) و دبلیو بروس ویل (W. Bruce Weale ) استدلال می‌کنند که انسان‌ها محیط خود را به روش های ذیل تجربه می‌کنند: 

  • از طریق حواس 5 گانه: بینایی، لامسه، چشایی، شنوایی و بویایی
  • فاکتور زمان
  • از طریق استدلال، فکر، حافظه و تخیل
  • از طریق احساسات خوشایند و ناخوشایند
  • برآورده شدن انتظارات 

————————————————————————————————————————————————————–

1) حواس

وجود فاکتور های الگو، رنگ، نور و نحوه چیدمان در دکوراسیون داخلی برای هر بیننده ای جذاب است. به طور مثال، عطر گل ها برای بینی، بافت وسایل از جمله فرش برای حس لامسه، موسیقی و مکالمه برای گوش، غذاها و نوشیدنی ها برای زبان، نور شمع برای چشم ها جذاب هستند.  

ساعت دیواری چوبی مدل MORITZ

ساعت دیواری چوبی مدل MORITZ 

یک خانه راحت دارای عناصری است که برای خشنود کردن تمام حواس طراحی شده است. در نتیجه، درگیری حواس با نحوه چیدمان و نوع وسایل منزل در ارتباط است. آیا آن وسیله زیباست؟ با فضا مناسب است؟ و یا سبک مناسبی دارد؟ 

تاثیر حواس در دکوراسیون

2) زمان

چه به دنبال سبک مدرن باشید چه سبک کلاسیک و نئو کلاسیک، زمان یک عنصر مهم در طراحی محسوب می شود. دکوراسیون داخلی با وجود عتیقه ‌جات و وسایل دکوراتیو قدیمی در مقایسه با محیط‌ هایی با وسایل مدرن و ساده داستان کاملا متفاوتی دارند. اغلب، ترکیبی  از این دو دسته به ایجاد یک فضای راحت کمک می کند. 

ساعت دیواری WESTBROOK

ساعت دیواری چوبی لوتوس مدل WESTBROOK

فضای خانه در ایجاد «احساس» نقش مهمی دارد. و این قدرت را دارد که به یک خانه حس آزادی یا حس محدود بودن را بدهد.

3) رویکردهای ذهنی و تخیل

خانه از بسیاری جهات، منبع آسایش و آرامش است، جایی که همه ی خاطرات را می توان گردآوری و گرامی داشت. زندگی ما مملو از خاطرات است: ظروف مادربزرگ، میز والدین، سوغاتی از سفر، عکس رویدادهای مهم و … 

ساعت دیواری فلزی مدل ژولیت رنگ گلد

ساعت دیواری فلزی مدل JOLIET رنگ GOLD

باید بگوییم عقل و تخیل در ایجاد یک فضای مناسب کم اهمیت نیستند. به کمک عقل در مورد چیدمان منزل خود تصمیم می گیرید، وسایل خود را مرتب می کنید و حس راحتی را به زندگی روزمره خود می افزایید. تخیل عنصری است که شما را خلاق، والهام بخش می کند. و کمک می کند دکوراسیون خلاق و تازه ای برای منزل خود رقم بزنید. 

4) احساسات

در یک خانه، فاکتور رنگ یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی احساسات انسان است. و در سطح عمیقی کار می کند که حتی ممکن است قدرت آن را متوجه نشوید. 

ساعت دیواری فلزی DAISY-6

ساعت دیواری فلزی مدل DAISY رنگ SILVER

توجه لوتوس به فاکتور رنگ در تولید

شرکت لوتوس در تمامی محصولات خود به فاکتور رنگ توجه ویژه ای کرده است. لوتوس در طراحی ساعت های چوبی از ایده ی جدیدی استفاده کرده است. شرکت لوتوس ساعت های دیواری با ترکیب چوب و فلز آبکاری به بازار ارائه کرده است. برای مثال در ساعت دیواری مدل هاینزبرگ لوتوس از اعداد فلزی آبکاری طلایی و برای داخل صفحه ساعت از چوب استفاده کرده است. این چنین خلاقیت های تیم لوتوس باعث میشود که محصول مورد نظر حس مدرن تری داشته باشد و برای دکور امروزی مناسب باشد. همین امر لوتوس را از دیگر شرکت های تولیدی متمایز میکند. 

استفاده از سقف کوتاه 

عناصر دیگر نیز می توانند احساسات شما را تغییر دهند. به طور مثال می توان گفت سقف های کوتاه نسبت به سقف های بلند حس متفاوتی را منتقل می کنند. در اتاق‌هایی با سقف‌های بلندتر افراد خلاق‌تر می شوند و تمرکز بیشتری دارند و خلق و خوی آن‌ها به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. همچنین خانه با نور طبیعی زیاد نسبت به اتاقی که پنجره ندارد، احساسات متفاوتی را منتقل می کند. 

نور طبیعی در دکوراسیون

5)برآورده شدن انتظارات

ما همواره می خواهیم همه چیز از جمله دکوراسیون منزل دقیقاً همان طور که به نظر می رسد یا همان طور که «باید» باشد، به نظر بیاید. برآورده شدن انتظارات، آسایش فرد را به دنبال خواهد داشت. توانایی پیش بینی موضوعات اساسی از جمله محل قرار گرفتن مبلمان و یا آرامش اتاق خواب می تواند به فرد کمک کند تا احساسات خود را کنترل کند. اغلب اوقات، دنیا پر از اضطراب و تنش است و با دور نگه داشتن این سردرگمی ها، خانه می تواند تبدیل به پناهگاه امن برای شما شود. با الگوها بازی کنید، اثاثیه خود را با هم ترکیب کنید، اثاثیه عجیب و غریب را روی دیوار قرار دهید. داشتن حس ماجراجویی زمانی که صحبت از خانه شما می شود نیز می تواند سبک متفاوتی به آن بدهد. 

تاثیر روانشانسی دکوراسیون داخلی بر حالت شادمانی از نگاه مجله Vouge

در اوایل قرن بیستم، نظریه‌پرداز و روان‌پزشک سوئیسی، کارل یونگ (Carl Jung)، این نکته را بیان کرد که خانه بسیار نمادین و روان‌شناختی است. او استدلال کرد که خانه‌های ما، بازتابی از خود ما و هویت ما هستند.  بنابراین، چگونگی ساختن این فضا، ارتباط نزدیکی با حالت درونی و وضعیت ذهنی ما دارد. حجم وسیعی از تحقیقات از این ایده حمایت می‌کند. مطالعاتی همچون چگونگی تأثیرات محیط اطراف بر خلق و خو و رفتار و… 

تاثیر روانشانسی دکوراسیون داخلی بر حالت شادمانی از نگاه مجله Vouge

با کمال تعجب، همه چیز از نحوه چیدمان مبلمان گرفته تا میزان ورود نور خورشید به اتاق می تواند بر سلامت روح و جسم شما تأثیر گذار باشد. خواه از آن آگاه باشید یا نه!

دکتر لیندسی تی گراهام (Lindsay T. Graham)، محقق مرکز محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، کالیفرنیا، می گوید: خانه های ما می توانند ابزار بسیار مهمی برای شکل دادن به تجربیات روزانه ما باشند. او می‌افزاید:«چگونگی سازمان‌دهی، دکور و تجهیز آن‌ها را می‌توان برای برانگیختن طیف متنوعی از احساسات تنظیم کرد. 

Katie Gelfand

کیت گلفاند (Kate Gelfand)، طراح دکوراسیون داخلی، پتانسیل های فضاهای عمومی و خصوصی را مورد مطالعه قرار داده است و دریافت که دنیای داخلی ما واقعاً می تواند “به بهبود سلامتی ما کمک کند.”

در این مقاله، راه حل های مبتنی بر تحقیقات برای تقویت سلامت و شادی و تبدیل خانه شما به یک پناهگاه امن برای شما آورده شده است.

تغییر دکوراسیون

فضای خانه باید همراه با ساکنان آن تکامل یابد. دکور و چیدمان هایی که اکنون دارید ممکن است چند سال دیگر مناسب شما نباشد، بنابراین خوب است که محیط اطراف خود را دوباره ارزیابی کنید و هر چند وقت یکبار تغییراتی ایجاد کنید. این عمل به بهبود روحیه بسیار کمک خواهد کرد.  

تغییر دکوراسیون

همواره ارزیابی کنید که چه چیزی را در فضای خود دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید. یک برنامه مشخص و قابل اجرا برای خارج کردن وسایلی که نیاز ندارید، تهیه نمایید. همین نکته ساده می تواند به بهبود روان شما کمک کند. 

اهمیت تغییر دکوراسیون

تغییر دکوراسیون در منزل همزمان با تغییر فصل، تغییر خلق و خو، ایجاد تنوع، اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده و…اتفاق می افتد. حتی ممکن است شامل تغییر کل وسایل در منزل نباشد. می توانید با قرار دادن یک گلدان جدید و اکسسوری های کوچک، خارج کردن یک وسیله از منزل و حتی جابه جا کردن وسایل، دکوری جدید و با سلیقه خود برای منزل رقم بزنید. و با ایجاد تغییرات در رنگ ها و پارچه ها می توانید به سرعت تغییرات مثبتی در خود و اطرافیان ایجاد کنید. 

تغییر دکوراسیون

خانه خود را تمیز و مرتب نگه دارید

آشفتگی خانه می تواند روان شما را به هم بریزد. دربی ساکسبی (Darby Saxbe) استادیار روانشناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: دیدن انبوهی از وسایل، مغز شما را بیش از حد تحریک می‌کند. همچنین بهم ریختگی و کثیفی خانه می تواند بسیار آزاردهنده باشد. 

اهمیت نظم و ترتیب در خانه

از بین کارهایی که باید انجام دهید، تا استرس شما را کاهش دهد، این است که سریعا اقلام را سر جای خود قرار دهید. کت ها را آویزان کنید، لباس های شسته شده را در کشوها بگذارید، کاغذهای کار را در یک کمد بایگانی شیک ذخیره کنیدو …. همچنین وجود یک برنامه هفتگی منظم برای نظافت منزل به بهبود سلامت روان و جسم کمک خواهد کرد. 

تمیز نگه داشتن محیط خانه

تاثیر رنگ بر سلامت روان

رنگ درمانی یا کروموتراپی مدت‌هاست که مورد توجه افراد قرار گرفته است. لازم به ذکر است، نور و رنگ بر روحیه و سلامت روانی و جسمانی تاثیر به سزایی دارد. مسلماً، این یک علم دقیق نیست، زیرا درک رنگ اغلب تحت تأثیر تجربیات گذشته و مراجع فرهنگی می باشد. 

رنگ درمانی یا کروموتراپی

رنگ های گرم

هنگامی که به رنگ ها اشاره می شود، مردم از قرمز، زرد و نارنجی به عنوان “رنگ های گرم” یاد می کنند، در حالی که سبز، آبی و بنفش “سرد” هستند. این دسته بندی ها تصادفی نیست. وقتی در اتاق‌هایی هستیم که رنگ‌های گرم دارند، از نظر فیزیکی احساس گرمی بیشتری می‌کنیم. رنگ های سرد به ما احساس خنکی می دهند. این یکی از دلایل محبوبیت رنگ قرمز در زمستان است، در حالی که فیروزه ای و آبی در هوای گرم محبوبیت بیشتری دارند. رنگ قرمز نشان دهنده عشق، قدرت و اشتیاق است. همچنین اشتها را تحریک می کند. به همین دلیل است که این رنگ در رستوران ها بسیار محبوب است. 

تاثیر رنگ بر دکوراسیون

اما به طور کلی می توان گفت رنگ قرمز با بیشترین طول موج باعث آزاد شدن آدرنالین در خون شده، انرژی را افزایش می دهد، ضربان قلب را بالا برده و باعث افزایش فشار خون می شود. رنگ صورتی نشان دهنده شادی، عشق و آرامش است. این یک گزینه عالی برای دوستداران رنگ قرمز به عنوان یک جایگزین آرام بخش است.

رنگ آبی نماد آرامش

از سوی دیگر، رنگ‌ آبی ( با طول موج کوتاه)، آرامش بیشتری دارد و فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است، رنگ آبی اعتماد به نفس را افزایش می دهد. اما از رنگ‌های آبی تیره‌تر اجتناب کنید زیرا می‌توانند باعث ایجاد احساس غم و اندوه شوند. 

ساعت دیواری فریم فلزی لوتوس مدل PORTLAND یکی از محصولات زیبای لوتوس است. در رنگ آمیزی این محصول از تکنولوژی پیشرفته رنگ کاری استاتیک استفاده شده است. ساعت دیواری فلزی مدل PORTLAND دارای صفحه چوبی است. ساعت دیواری مدل PORTLAND هم ساده و هم متفاوت است. طراحی صفحه لاتین با اعداد رنگی در بک گراند سفید طرح دار بسیار زیبا است. 

ساعت دیواری فلزی مدل PORTLAND

ساعت دیواری فلزی مدل PORTLAND

تاثیر رنگ در دکور

 رنگ خاکستری در دکوراسیون

رنگ خاکستری از دسته رنگ های خنثی محسوب می شود. بسیاری از  رنگ های خاکستری در واقع سایه ای از رنگ آبی، سبز، زرد یا حتی بنفش هستند، بنابراین توجه به تناژ رنگ خاکستری مهم است. در روانشناسی رنگ، رنگ خاکستری دارای مفاهیم منفی مرتبط با افسردگی، از دست دادن، بی حالی و کسالت است. اتاق هایی که عمدتاً خاکستری هستند ممکن است احساس سردی و ناخوشایندی داشته باشند.  

خلاقیت لوتوس در استفاده از رنگ ها

شرکت لوتوس با در نظر گرفتن اینکه سال 2021 ترکیب رنگ طوسی بوده، در محصولات خود از این رنگ استفاده کرده است. زیرا رنگ طوسی با بیشتر رنگ ها هارمونی خوبی دارد و دکور شما را بسیار زیبا نشان می دهد. در زیر تعدادی از محصولات لوتوس را میبینیم که با رنگ زیبای طوسی طراحی و تولید شده اند. 

تابلو دست ساز پلی رزین مدل LUKAS لوتوس

تابلو دست ساز پلی رزین مدل LUKAS لوتوس

تایلو پلی رزین لوتوس طرح اسب

تابلو دست ساز پلی رزین با فریم طوسی تولید می شود. رنگ زیبای این محصول با کیفیت است. طراحی تابلو پلی رزین LUKAS با دقت و طرافت انجام می شود. در بک گراند تابلو طرح زیبایی متناسب با تابلو بصورت مستقیم روی چوب چاپ شده است. چاپ مستقیم روی چوب سبب شده رنگ بک گراند باکیفیت و خوشرنگ باشد و به مرور زمان کمرنگ نشود و با فریم چوبی کار هارمونی داشته باشد. لوتوس تابلو دست ساز پلی رزین طرح اسب را در دو سایز 65 سانت و 125 سانت تولید کرده است که همه بتوانند استفاده کنند. سایز کوچک تابلو فریم سنگی و سایز بزرگ فریم چوبی دارد. 

ساعت ایستاده مدرن

ساعت ایستاده مدرن مدل MFC-129 رنگ طوسی (GRAY)

استفاده از رنگ طوسی در ساعت های ایستاده

ساعت ایستاده مدرن مدل MFC-129 یکی از انواع ساعت های سالنی مدرن گروه تولیدی لوتوس است. جنس بدنه این ساعت از چوب است و  این مدل ساعت سالنی دارای موتور زنگ و پاندول است. ساعت های گرندفادر هم حس نوستالژیک را در افراد ایجاد می کنند، هم با طراحی خاص خود با دکوراسیون مدرن امروزی براحتی ست می شوند. ساعت ایستاده MFC-129  در پنج رنگ تولید شده است و شما میتوانید با توجه به دکوراسیون منزل خود یکی از این رنگ ها را انتخاب نمایید. باتوجه به ابعاد، حجم و حساسیت ساعت های مدرن، در حمل و نقل این مدل از ساعتها، شرکت لوتوس از بسته بندی کاملا مستحکم برای ارسال ساعتهای خود استفاده می کند.

مدل LORENZO
میز عسلی سه تکه مدل LORENZO کد TC-744 رنگ GRAY
میز عسلی سه تکه ساعت دار لوتوس

جدیدترین کالکشن میز های عسلی لوتوس بسیار جذاب و متفاوت است. میز عسلی های جدید لوتوس علاوه بر اینکه بسیار زیبا طراحی شدند، بسیار کاربردی نیز هستند. میز سه تکه چوبی لوتوس مدل LORENZO ، دارای ساعت می باشد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. صفحه ساعت دارای ثانیه شمار می باشد که حرکت ثانیه شمار، حس پویایی و زنده بودن به دکور منزل شما می دهد. پایه های میز عسلی لورنزو تمام چوب و پیچی هستند تا میز کاملا مقاوم و مستحکم باشد و راحت بتوانید لیوان چای، قهوه و سایر وسایل پذیرایی را روی میز قرار دهید. 

"رنگ سفید در دکوراسیون

ساعت دیواری چوبی جدید لوتوس مدل SOLINGEN هم ساده و هم متفاوت است. طراحی صفحه رومی با اعداد مشکی در بک گراند سفید بسیار خوانا و چشمگیر است. 

فریم چوبی ساعت یک فریم خاص است که با ابزارهای نجاری آراسته شده است. و اما جذابیت بیشتر این مدل به دو دلیل است. اولین دلیل رنگ خاص فریم است. لوتوس از رنگ پتینه طوسی که امروزه بسیار ترند است برای فریم ساعت استفاده کرده تا جذابیت و زیبایی ساعت بیشتر شود. دلیل دوم استفاده از زه فلزی آبکاری سیلور دور قاب فریم است که در ترکیب با رنگ طوسی باعث شده تمرکز و توجه روی صفحه ساعت بیشتر باشد.  

رنگ های روشن

به عنوان یک قاعده کلی، رنگ‌های روشن‌تر احساس آرامش و رنگ‌های تیره‌تر احساس سنگینی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند احساس محصورتر شدن را در شما ایجاد کنند. هرچه رنگ سفید بیشتری به رنگ اضافه شود، نور بیشتری می تواند منعکس شود در حالی که رنگ های تیره تر نور را جذب می کنند. 

استفاده از رنگ های روشن در محصولات لوتوس 

گروه تولیدی لوتوس در تولید محصولات خود از رنگ های روشن استفاده کرده است. سفید، طوسی روشن، طلایی، رزگلد و آنتیک از سری رنگ های روشنی هستند که لوتوس در محصولاتش بکار می برد. 

ترکیب زیبای رنگ های سفید و طلایی

ترکیب سفید و طلایی یکی از ترکیب رنگ های زیبای دکوراسیون محسوب می شود. به همین علت اکسسوری های سفید طلایی خیلی طرفدار دارند و دکور را شیک و متفاوت می کنند.  البته این که حد و اندازه مقدار رنگ سفید و طلایی هوشمندانه باشد یعنی نسبت این رنگ ها درست رعایت شود زیبایی بصری اکسسوری چند برابر می شود و محیط دکور را شکیل تر میکند. ما این نسبت زیبای سفید و طلایی را در جدیدترین ساعت چوبی لوتوس رعایت کردیم. فریم سفید با صفحه سفید در ترکیب با ایندکس فلزی خطی طلایی و زه فلزی ابکاری طلایی دور قاب یک ساعت سفید ساده و در عین حال جذاب و طلایی خلق کرده که در دکورهای متفاوت میدرخشد.  

ساعت دیواری چوبی لوتوس

ساعت چوبی لوتوس مدل HERSBRUCK با فریم چوبی و زه فلزی طلایی آبکاری طراحی و تولید شده است. فریم چوبی شیار دار در ساعت دیواری چوبی HERSBRUCK باعث شده جذابیت نمای آن بیشتر شود. اعداد این مدل ساعت نیز فلزی طلایی آبکاری است. رنگ سفید فریم ساعت دیواری چوبی HERSBRUCK با حاشیه دور طلایی، هارمونی کامل ایجاد کرده که زیبایی این مدل را دوچندان کرده است.

ساعت دیواری HERSBRUCK

انرژی خانه و قوانین رنگ ها

گراهام (Graham ) می‌گوید: «می‌توانید انرژی خانه‌تان را بر اساس قوانین رنگ متعادل کنید»، همچمین اشاره می‌کند که فضاهای آرامش‌بخش اغلب بازسازی گذشته ما هستند. ممکن است ناخودآگاه به سمت رنگ‌هایی کشیده شوید که شما را به یاد مکان‌های دوست‌داشتنی می‌اندازند، مانند رنگ‌های پاستلی در روتختی بهترین دوستتان و…  

رنگ های روشن در دکوراسیون 

لازم به ذکر است، رنگ‌های روشن می‌تواند به فضای اتاق روحیه دهد و روحیه افرادی را که از آن استفاده می‌کنند را بالا ببرد. بدیهی است که فراوانی بیش از حد رنگ می تواند احساس استرس و ناآرامی در افراد ایجاد کند. 

چیدمان مبلمان 

مبلمان، طراحی کاملی به خانه شما می بخشد. مهم نیست هدف از خرید مبلمان چیست، اما به طور کلی اکثر فضا را اشغال می کند و باعث می شود خانه شما کامل شود.

چیدمان فضای خانه

باید به این نکته اشاره کنیم که چیدمان فضای خانه شما می تواند افراد را کنار هم جمع کند یا از هم دور کند! محققان به این نکته اشاره می‌کنند که با نحوه چیدمان مبلمان، می توانید افراد را به گفتگو دعوت کنید. و فضایی راحت برایشان رقم بزنید. هنگامی که پس از یک روتین پر مشغله روزانه به خانه می رسید، مبلمان خانه خستگی شما را از بین می برد و به شما رضایت روحی می بخشد. 

چیدمان مبلمان

فنگ شویی

فنگ شویی همچنین به ما می آموزد که چیدمان مبلمان باید به گونه ای باشد که انرژی لازم را تضمین کند. فضاهای مرده به دلیل چیدمان نامناسب انرژی منفی ایجاد می کنند. برای اطمینان از اینکه مبلمان و لوازم منزل به خوبی با اتاق شما ترکیب می شود، هنگام انتخاب به سبک، رنگ، اندازه و فرم وسایل خود توجه زیادی داشته باشید. طرحی که برای مبلمان، کاناپه، میز و صندلی انتخاب می کنید، بر روحیه شما تأثیر می گذارد. 

چیدمان مبلمان و دکوراسیون

جای تعجب نیست که نحوه چیدمان مبلمان و دکوراسیون بر روحیه شما هنگام ورود به یک فضا تأثیر می گذارد. اگر فضا کوچک باشد و اثاثیه در فاصله‌ای نزدیک پر شده باشند، احتمالاً احساس ناراحتی خواهید کرد. از سوی دیگر، اگر اتاق بزرگی در اختیار دارید، مطمئن شوید که به اندازه کافی مجهز است. تا با فضای خالی و ناخوشایند مواجه نشوید. 

نحوه انتخاب مبل

لازم به ذکر است، استفاده از مبلمان در دفتر کار نه تنها مشتریان را جذب می کند، بلکه بهره وری کارمندان را نیز افزایش می دهد. همه به سمت دفتری می روند که تمیز و مجهز به نظر می رسد، بنابراین استفاده از مبلمان مناسب ماهیت کسب و کار شما را منعکس می کند. و اعتبار برند را در بازار ایجاد می کند. 

مبلمان در دفتر کار

نور

انسان ها همانند گیاهان در نور طبیعی شکوفا می شوند. بهترین منبع نور، نور خورشید است و به همین دلیل است که تعداد و اندازه پنجره‌های یک فضا می‌تواند باعث شادی افراد شود یا فرد را افسرده، غمگین یا مضطرب کند. 

تنظیم نور 

تنظیم نور برای یک خانه شاد، یک فاکتور ضروری می باشد. می تواند بر سلامت روان و جسم تأثیر بخصوص داشته باشد. یک اتاق پر نور لذت بخش است و به محیط اطراف انرژی می بخشد، اما آیا می دانستید که نور خورشید افسردگی را نیز کاهش می دهد؟ نور خورشید باعث بهبود خلق و خوی شما می شود. در واقع، نور خورشید می تواند شادی را افزایش دهد و فضا را بزرگ تر جلوه دهد. مطالعه‌ای در سال 2002 گزارش داد که نور روز یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش حجم فروش در فروشگاه‌های خرده‌فروشی است. 

تنظیم نور در دکوراسیون

مزایای نور طبیعی

در حالی که مطالعات زیادی وجود دارد که مزایای روانی نور طبیعی را نشان می دهد، یک مطالعه نشان داد که کارکنانی که به نور طبیعی دسترسی دارند به طور قابل توجهی بهتر از همکاران بدون نور خورشید در محیط کار خود عمل می کنند. یکی از ویژگی های نور طبیعی دگرگونی آن در ساعات مختلف از روز می باشد. شما سایه هایی می خواهید که با نور و زمان روز تغییر می کنند. این باعث می شود بیشتر با طبیعت ارتباط برقرار کنید. 

کاربرد نور ملایم برای شب

تحقیقات نشان می دهد، مردم در فصل زمستان بیشتر دچار افسردگی می شوند. زیرا کمتر در معرض نور و روشنایی هستند. لازم به ذکر است مردم در خانه های کوچک و کم نور بیشتر دچار تنش های خانوادگی می شوند. یک نور بسیار ملایم برای شب ها، باعث می شود تا شما به راحتی خوابتان ببرد و یک خواب راحت و آسوده داشته باشید. همچنین اضافه کردن نور مصنوعی کافی از جمله لامپ، نور شمع، آباژور و … را در نظر بگیرید. در شب، یک آباژور روشن در کنار تخت یا شمع های معطر روی میز ناهار خوری روحیه شما را بهبود می بخشد. سر میز شام، یک شمع با عطر وانیل کنارتان چطور است؟

استفاده از کفپوش های چوبی

کف‌پوش‌های چوبی ممکن است زیبایی مینیمالیستی داشته باشند، اما در یک مطالعه کوچک، محققان ژاپنی امواج مغزی را اندازه‌گیری کردند و دریافتند، کسانی که روی فرش در مقابل چوب راه می‌رفتند، امواج آلفای آرام‌تری را تجربه کردند، که نشان می‌دهد فرش ممکن است استرس را کاهش دهد.

استفاده از فرش

فرش معمولا بهترین انتخاب برای اتاق خواب می باشد. زیرا گرم، نرم و دنج است. همچنین فرش‌ها صدا را جذب می‌کنند. بیشتر کف خانه شما باید با فرش پوشانده شود، مبلمان شما باید کاملاً روی آن باشد، و در اتاق خواب باید تا میزهای کنار تخت شما کشیده شود تا پاهای شما هنگام بلند شدن از تخت به یک سطح نرم برخورد کند.

استفاده از فرش در خانه

وجود فرش در خانه

فضای داخلی بزرگتر و استفاده از گل و گیاه خانگی

فضا می تواند تأثیر زیادی بر رفتار، خلق و خو، افکار و احساسات ما داشته باشد. متراژ اتاق و ارتفاع سقف بر روحیه و درک فرد از آزادی تأثیر می گذارد. بیشتر مردم فضای بزرگ و دلباز را به مکان‌های کوچک ترجیح می‌دهند، اما همه نمی‌دانند که فضای بزرگ و جادار می‌تواند خلق و خوی شما را بالا ببرد. 

فضای داخلی بزرگ در خانه

تمرین مراقبه در طبیعت، تقویت کننده سلامت روان می باشد. و می‌تواند به ایمنی بدن کمک کرده و اضطراب را کاهش دهد. همچنین  شما می توانید با آوردن طبیعت به داخل خانه از فواید آن بهره مند شوید. رایحه های طبیعت را به عطرها اضافه کنید، مبلمان و دکوراسیون چوبی تهیه کنید، و به سراغ آثار هنری از جنس طبیعت بروید.

المان های طبیعت در فضای خانه

شواهد علمی نشان می دهد که صرفاً نگاه کردن به مناظر طبیعت می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین انواع گیاهان گلدانی جنبه  درمانی دارند. آوردن المان های طبیعت به خانه روحیه را بالا می برد و یکی از موثرترین راه ها، استفاده از گل و گیاهان خانگی است. وجود گیاهان باعث بهبود تمرکز و حفظ حافظه و کاهش استرس می شود. 

استفاده از گیاهان در خانه

گباهان نماد شادابی و زندگی

گیاهان نماد زندگی و تازگی هستند. داشتن آنها در خانه شما مفید است. آنها نه تنها برای چشم شما مفید هستند، بلکه بسیاری از انواع گیاهان آپارتمانی فیلتر هوای طبیعی هستند که باعث افزایش کیفیت هوا می شوند.  آنها همچنین سطح اکسیژن هوا را افزایش می دهند، رطوبت را تثبیت می کنند. گل ها همچنین فوایدی برای بهبود خلق و خو دارند. در واقع، گل های اطراف خانه می توانند احتمال افسردگی را کاهش دهند و احساسات مثبت را افزایش دهند. گل‌ها علاوه بر زیبایی، تأثیری آرام‌بخش بر افراد دارند. و باعث می‌شوند افراد احساس شادی بیشتری کنند.

سخن آخر

امیدواریم با خواندن این مقاله با موضوع روانشناسی و علم دکوراسیون آشنا شده باشید و در دکوراسیون منازل خود استفاده کنید و  با دوستانتان در میان بگذارید تا به بهبود خلق و خوی آن‌ها نیز کمک کنید. و آنگونه که می خواهید به قسمتی از منزل خود جلوه ای ویژه بدهید. 

—————————————————————————————————————————————————————————————————-

گروه تولیدی صنعتی لوتوس با تولید تخصصی محصولات دکوراسیون مانند انواع ساعت های دیواری، ایستاده، رومیزی، تابلو های تزیینی ، میزهای دکوراتیو و عسلی ، مجسمه و محصولات لوکس و تزیینی ، انواع تلفن و … یکی از بزرگترین مجموعه های تولیدی در این زمینه در کشور است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *